سالم کالا
 

فواید بوم گردی

بوم گردی چیست؟

اگر کلمه بوم گردی را در اینترنت سرچ کنید، حدود 425000 نتیجه خواهید یافت. چرا که بوم گردی یک اصطلاح است که مردم بارها آن را می‌شنوند و دوست دارند درباره آن‌ها بیشتر بدانند. اما مشخص نیست که دقیقا به چه معنا است. ما می‌خواهیم شما را با تعاریف دقیق آن بیشتر آشنا کنیم.

یکی از تعاریفی که می‌توانیم به آن شاره کنیم این است: بوم گردی سبکی از گردشگری است که به دنبال حفاظت از مناطق طبیعی و ترویج احترام به شیوه و سنن زندگی روستایی است. انجمن بین المللی اکوتوریسم این گونه می‌نویسد: مسئولیت به مناطق طبیعی برای حفظ محیط زیست و بهبود رفاه مردم محلی.

بوم گردی چه فوایدی

فواید بوم گردی

قطعا توضیح بوم گردی نمی‌تواند به یک یا دو خط پایان یابد. اما باید بگوییم که بوم گردی و یا اقامتگاه‌های بوم گردی، به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم گردشگری را توسعه و به یک شیوه جدید طبیعت گردی را ادامه دهیم.

ما شما را با برخی از قوانین بوم گردی یا اکوتوریست آشنا می‌کنیم.

  • به گیاهان و جانوران که در مقاصد گردشگری قرار دارند احترام بگذارید چرا که هر آسیب می‌تواند اکوسیستم آن منطقه را از بین ببرد.
  • بوم گردی به حفظ و حتی بهبود منابع انرژی خارجی، مسیرهای ارتباطی، کیفیت زمین، آب و هوا، زیست توده و غیره کمک می‌کند.
  • بوم گردی می‌تواند دانش ما را در رابطه با جانوران، گیاهان و… را بالا ببرد.
  • تاثیر منفی هجوم گردشگری انبوه و بدون کنترل را کاهش می‌دهد
  • اقامتگاه بوم گردی می‌تواند به صندوق‌های اقتصادی کمک کند تا توسعه یابد و شرکت‌هایی که در مناطق روستایی به ترویج اقامتگاه بوم گردی می‌پردازند، کمک کند.
  • این توسعه اقتصادی را با کمک به ایجاد اشتغال در بین جوانان روستایی به مراکز شهری ارتقا می‌بخشد و آنان می‌توانند همانند سایر افراد شغلی مناسب که در بطن جامعه است داشته باشند.
  • اقامتگاه بوم گردی به بهبود شرایط کار و اقتصاد گروهی از زنان ساکن در مناطق غیر شهری کمک می‌کند.
  • این حرکت فعالانه بوم گردی، به بهبود شرایط زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم محلی جوامع روستایی کمک می‌کند

مطالبه گفته شده پایه‌ای برای نوشتن چند نمونه از پیشنهادات بوم گردی واقعی است.

بوم گردی چه فوایدی

نمونه‌هایی از پیشنهادات اکوتوریسم با کیفیت 

  • اقامت در هتل‌های اکولوژیک، امکاناتی برای 100% جانوران، استفاده از خورشید، باد و آب را به عنوان منابع انرژی، استفاده از زمین برای ایجاد باغ‌های زیست محیطی و غیره احترام می‌گذارد.
  • سفرهایی برای درک بهتر سنت‌های محلی مناطق روستایی: نمایشگاه‌های کشاورزی، نمایشگاه‌های ابزار و ماشین آلات، روزهای مزه دار کردن محصولات ارگانیک با کیفیت بالا، ساختو ساز پایدار و…….
  • بازدید از مزارع پایدار و زیست محیطی که در آن افراد و بزرگسالان می‌توانند چرخه زندگی حیوانات مزرعه را که از نظر احترام پرورش یافته‌اند کشف کنند
  • مسیرهای توریستی با وسایل نقلیه که به هیچ عنوان باعث آلودگی و آسیب رساندن به چیدمان جاده‌ها و مسیرهای قدیمی روستایی نمی‌شود
  • بازدیدهای تعاملی از باغ‌های ارگانیک و امکانات کمبود فرهنگ برای یادگیری دست اول در مورد چرخه زندگی غذاهای سالم، ارگانیک و محلی

اکوتوریسم به عنوان گردشگری پایدار

اکنون که ما در مورد اینکه اکوتوریسم چیست و چگونه می‌توان پیشنهادهای بوم گردی با کیفیت را تمایز داد، روشن است که زمان آن رسیده که کمی بیشتر به آن بپردازیم و آن را جزو دغدغه‌های مهم خود به حساب بیاوریم.

بوم گردی چه فوایدی

فواید بوم گردی را در ادامه به شما یاد آور می‌شویم

  1. اکوتوریسم با حمایت از پیشرفت شخصی و حرفه‌ای ساکنان مناطق روستایی به دور از فرصت مراکز بزرگ شهری هستند. به همین دلیل هم بوم گردی و اقامتگاه بوم گردی باعث پایداری اجتماعی می‌شود. جذب گردشگری با کیفیت به یک منطقه روستایی می‌تواند ساکنان این شهرهای دور افتاده را به جوامع روستایی نزدیک تر کند تا شرایط زندگی خود را بدون تغییر در آداب و سنن اجدادی خود، که اغلب فراموش می‌شود یا حتی مورد احترام قرار می‌گیرد، بهبود دهند.
  2. اکوتوریسم پایداری اقتصادی را ارتقاء می‌بخشد، زیرا باعث ایجاد اشتغال و خود اشتغال گروه‌های محروم، ایجاد مشاغل مسئول مربوط به گردشگری فعال، استفاده مجدد از محصولات زراعی و باغ‌های رها شده از خروج روستایی از ده‌ها سال گذشته و….
  3. بوم گردی با کاهش تاثیرات منفی گردشگری انبوه بی احترامی به قوانین حفاظت و حفظ طبیعت باعث پایداری محیط زیست می‌شود. فعالیت‌های مختلف آموزشی و اطلاع رسانی اقامتگاه بوم گردی همچنین باعث استفاده هوشمندانه از منابع طبیعی و غیر آلوده، تمیز کردن دریاها و رودخانه‌ها، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی مضر، آگاهی از شیوه‌های بازیافت و استفاده محدود از آن‌ها.

به طور خلاصه اکوتوریسم گردشگری پایدار و مسئول از نظر اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی است. جهانگردی که در زمان حال فعالیت می‌کند بدون اینکه آینده را از دست بدهد می‌تواند با طبیعت تعامل داشته باشد.
هر روز تعداد بیشتری گردشگران انبوه، پیشنهادهایی مانند گشت و گذارهای دسته جمعی معمولی را به مقصد گردشگری رد می‌کنند. اما گردشگرانی، بوم گردی را مورد توجه قرار می‌دهند که به دنبال هوای تازه، آرامش و اوقات فراغت را جایگزین پیشنهادات گردشگری شلوغ و گاهی آسیب رسان می‌کنند. 

نظر خود را ارسال کنید